Echte waardering voor vrijwilligers of vervelende marketing?

Niet zelden leidt dit tot discussies voor wie wordt gekozen. Dat hoeft zeker niet diegene te zijn die het meest doet of iets het langs doet. U kunt prima kiezen voor iemand die een bescheiden taak nog maar kort uitvoert. Hier zullen potentiële vrijwilligers zich immers sneller mee associëren dan met de vrijwilliger wiens bed nog net niet op de club staat. Dat kan tot scheve gezichten leiden, maar toch: waardering kun je nooit genoegd uitspreken of verkeerd doen. Echter, de waardering moet wel uit het hart komen.

 

Vrijwilligersverkiezing

Een groot landelijk dagblad organiseert sinds enige jaren een grote vrijwilligersverkiezing. Nu is het natuurlijk de vraag of vrijwilligerswerk doen een wedstrijd is. Voor mij zijn al die vele vrijwilligers winnaars. Maar zoals gezegd: alle waardering is meegenomen. De verkiezing wordt eerst per dorp of stad georganiseerd en de winnaars gaan naar een landelijke finale, op basis van het aantal stemmen en cijfers. Ook zelf ben ik een keer voorgedragen door een clublid en zowaar gekozen tot vrijwilliger van de gemeente. Een prachtige oorkonde viel mij ten deel. Ik moest hem alleen nog even zelf printen. Het bijbehorende jaarabonnement kwam wel netjes dagelijks door de bus. Harstikke leuk. Zelf had ik ook gestemd op een collega vrijwilliger, waarbij je verplicht heel wat gegevens moet achterlaten bij de stempagina van de krant. Het gevolg: maar liefst 5 keer werd ik vervolgens ongewenst gebeld met de vraag of ik een abonnement wilde hebben. Een abonnement, wat ik dus reeds ontvangen had als prijs. Bij het vijfde telefoontje gaf ik direct aan: Mevrouw, ik ben al 4x eerder gebeld en heb al 4x aangegeven geen interesse te hebben. “Maar meneer, u heeft mijn voorstel nog niet eens gehoord!” Jawel, al 4x eerder van uw collega’s…. Nog maandenlang kwam er post binnen met vergelijkbare voorstellen: een cadeaucheque, een proefabonnement, een verkiezingsabonnement, enz.

Marketingafdeling

Een jaar later werd ik opnieuw ‘voorgedragen’, zo deed men tenminste voorkomen. In werkelijkheid werden alle genomineerden van het jaar eerder gewoon gekopieerd naar het nieuwe jaar, want hoe meer deelnemers, hoe meer mensen een account aan moeten maken om te stemmen. De vraag die bij mij, en veel anderen die gestemd hebben, opkomt, is dan ook: komt de getoonde waardering wel echt uit het hart van deze ochtendkrant, of heeft de marketingafdeling stiekem een slimme manier bedacht om zoveel mogelijk NAW gegevens te vergaren in de hoop flink wat abonnementen te slijten? De vraag stellen is hem beantwoorden. In ieder geval ontvang ik in het vervolg liever een simpel maar gemeend bloemetje van de vrijwilligercommissie op mijn club, dan enkele jaren deel uit te maken van deze slinkse marketingcampagne.

Tags: vrijwilligers, waardering, marketing, sportvereniging