Handige tips om met de wervingsactie van jouw sportvereniging in de krant te komen

In de krant met jouw sportvereniging

Tijdens het uitvoeren van jouw leden- of vrijwilligerswervingsactie is het belangrijk om een aantal keren een persbericht uit te brengen. Immers, met een persbericht kun je op een goedkope manier veel mensen bereiken en jouw vereniging, wervingsactie en sport positief voor het voetlicht brengen. 

De schrijver moet zich verplaatsen in de positie van de journalist. Als het bericht goed geschreven is, zal de journalist sneller geneigd zijn het bericht, vaak letterlijk, te gebruiken. Om de kans van plaatsen sterk te verhogen, hebben wij een aantal tips voor je op een rij gezet. 

  • Zorg dat je bericht nieuwswaarde heeft. 
  • Een persbericht is geen advertentie. Probeer reclametaal of een te groot enthousiasme voor je wervingsactie te vermijden. 
  • Houd je aan de feiten, formuleer helder en blijf to-the-point.
  • Laat het persbericht nalezen op fouten.
  • Vermijd herhalingen en zorg dat het bericht maximaal 1 A4’tje is. 
  • Gebruik in je schrijfstijl zoveel mogelijk de actieve vorm en schrijf in de tegenwoordige tijd.
  • Een combinatie van zakelijke informatie en persoonlijke toevoegingen leest prettig. Gebruik daarom quotes van de voorzitter van de vereniging of deelnemers aan MVKT om je verhaal levendiger te maken en er toch een wervende tekst in te verwerken. 

Opbouw

Kop 
Een pakkende kop moet in één zin de boodschap samenvatten die je met het bericht wilt overbrengen. Je kunt een onderkop gebruiken om je kop te verduidelijken. Vermijdt lange zinnen.

Intro
In de korte dikgedrukte intro staat kort en bondig de belangrijkste informatie: wie, wat, waar, wanneer, waarom? Na het lezen van de intro moet de strekking van je bericht duidelijk zijn, de rest van de tekst geeft achtergrondinformatie.

Uitwerking
Na de intro volgt een verdere uitwerking. Vermeld nogmaals het belangrijkste nieuws, maar geef meer toelichting en achtergrondinformatie en plaats de informatie in de juiste context. De laatste alinea bevat de minst belangrijke informatie. Zo kan een journalist eenvoudig de laatste alinea verwijderen als er te weinig ruimte is om je bericht volledig te plaatsen. Zet eventueel één of twee tussenkoppen in de tekst. Dit om de leesbaarheid te vergroten.

Foto bijlage
Voeg een representatieve en relevante foto bij uw bericht van tenminste 1,5 MB. Zorg dat de foto enthousiasme uitstraalt en dat de lezer zich hiermee kan identificeren

 

  • Aangemaakt op .