Digitaal aantrekkelijk voor nieuwe leden?

De website is veelal de poort tot jouw vereniging. De laatste maanden valt mij op dat veel verenigingen in dezelfde valkuilen belanden.

Standaard valkuilen waardoor de website niet geschikt is als ledentrekker

  • je treft op veel websites van sportverenigingen teksten aan die niet actueel zijn. Als je in februari op de homepage nog een oproep ziet voor het kersttoernooi dan weet je dat er niet accuraat gewerkt wordt. Dat gaat ten koste van het vertrouwen dat de bezoeker aan de website zal schenken. De bezoeker zal eerder naar een andere website surfen. 
  • veel pagina’s met veel teksten. Teksten die gaan over wat als club allemaal doen, wat er speelt in de club, over de historie, over ons beleid, met verslagen van wedstrijden, pagina’s met heel veel leuke foto’s; kortom wij tonen onze trots en hebben in feite een digitale flyer gemaakt. Is het doel van een website wel dat de bezoekers dat allemaal lezen? Kan je dat verwachten? Kan je dat allemaal zo verpakken dat het wel tegemoet komt aan vragen van de bezoeker?
  • de bezoeker, en in dit geval het potentiële lid, staat niet centraal. Zijn/haar vragen staan niet centraal.
  • heel veel leden zeggen tegen de webmaster van de club dat het een mooie website is. Maar geldt dat ook voor een nieuwe bezoeker zoals het potentiële lid?
  • jargon dat voor de kenner, iemand die al een tijdje lid is, begrijpelijk is maar niet voor een buitenstaander.
  • 50% van de huidige website-bezoekers doet dit met een smartphone. Heel veel websites zijn daar niet op toegerust. Een specifiek mobiele website is een noodzaak Ook bestaat er een module waarbij de website automatisch wordt aangepast aan ieder soort apparaat, dus van smartphone, pc tot tablet.
  • De website geeft veel informatie maar niet die informatie die door de bezoeker gezocht wordt. Bovendien kan je je afvragen of het doel van de website wel moet zijn om informatie te geven of dat het doel moet zijn om in gesprek te komen met de bezoeker…

Check de website van jouw vereniging op deze valkuilen en onderneem actie!

  • Aangemaakt op .