Heeft jouw club de gunfactor?

Gunfactor vereniging

Sponsor zijn bij een club is een kwestie van gunnen, sympathie voor en feeling met de vereniging hebben. Daar waar mogelijk doet de club op haar beurt weer iets terug.

Zo zal bij werkzaamheden of evenementen altijd de opdracht aan een sponsor worden gegund. Door de Businessclub worden zij via regelmatige persoonlijke mailing op de hoogte gehouden van bijzondere momenten, als evenementen of speciale wedstrijden. De toegang tot de wedstrijden is vanzelfsprekend gratis. In het sponsorhome worden de BC leden bij thuiswedstrijden van het eerste onthaald op drankjes, hapjes, soep of een lekker vers broodje.

De Businessclub van voetbalvereniging FC Rijnvogels verwoord op een goede manier hoe zij met hun sponsoren om gaan. Zij hebben betrokken sponsoren, bij wie de gunfactor hoog is.


Gunnen is voorbij

Toch horen wij steeds meer geluiden dat de tijd van alleen nog maar gunnen, voorbij is. Steeds vaker verwacht een bedrijf een concrete tegenprestatie van de vereniging. Vaak kom je zonder een goed doordachte tegenprestatie tegenwoordig nog nauwelijks in gesprek met bedrijven over sponsoring. Wanneer het als vereniging wel lukt om een goede tegenprestatie te leveren, is het een stuk eenvoudiger om een duurzame sponsorrelatie aan te gaan. Het is dan mogelijk dat sponsoring voor een bedrijf meer oplevert dan dat het kost.


De leden van een vereniging kunnen hier een steentje aan bijdragen. Immers, bedrijven gunnen niet alleen de vereniging wat, maar het kan ook andersom. Het zou ook mooi zijn als verenigingsleden de sponsoren van hun vereniging wat gunnen! Sommige verenigingen hebben hier al goed over nagedacht. Zo ook voetbalvereniging AZSV uit Aalten. Zij roepen hun leden actief op de sponsoren wat te gunnen.

“Wat uitermate belangrijk is, dat indien de club of één van de leden iets wil aanschaffen, er eerst gekeken wordt of er mogelijk gebruik gemaakt kan worden van de diensten en producten van onze sponsoren. De oude slogan ‘koop bij onze sponsoren’ is en zal altijd actueel blijven!”

Innovatief idee

Ook voetbalvereniging FC Lisse komt met een innovatief idee. Sinds kort prijkt op de etalages van alle sponsoren een sticker met het logo de tekst: “Ook wij zijn sponsor van FC Lisse”. Dat maakt het de leden in ieder geval een stuk makkelijker om de sponsors iets te gunnen!

Kijk dus eens kritisch naar je eigen uitgaven. Laat jij je knippen door een kapper die sponsor is van jouw club? Ga jij uit eten bij een restaurant dat jouw club steunt? Of koop jij zelfs je auto bij een dealer die het beste voor heeft met jouw vereniging? En het antwoord daar ja op is, laat je de ondernemer dit dan ook weten? Want dat is natuurlijk wel nodig om hen te laten beseffen dat hun investering in de club ook zakelijk niet voor niks is geweest!

  • Aangemaakt op .