Uw vereniging sponsoren? Nee dank u!

"Helaas delen we u mede dat we niet aan uw sponsorverzoek kunnen voldoen…”

“Met veel belangstelling hebben wij uw email gelezen waarin u ons vraagt om ondersteuning voor uw vereniging. Zoals veel bedrijven ontvangen ook wij vrijwel dagelijks verzoeken tot sponsoring en andersoortige ondersteuning van allerlei goede doelen.

Helaas is het voor ons slechts in beperkte mate mogelijk om aan dit soort verzoeken te voldoen en moeten we dus keuzes maken. We moeten u dus meedelen dat we helaas niet aan uw verzoek om sponsoring kunnen voldoen. We hopen we dat u begrip kunt opbrengen voor ons standpunt.” 

Je las zojuist een standaard afwijzende reactie van een groot bedrijf op een sponsorverzoek van een sportvereniging. Het is niet zo dat dergelijke bedrijven niet aan maatschappelijke sponsoring doen. Zij kiezen alleen hun partners zorgvuldig uit. Partners die niet met een algemeen sponsorverzoek komen, maar zelf al goed hebben nagedacht over een tegenprestatie. 

Tegenprestatie

Misschien herken je een dergelijke tekst ook wel vanuit je eigen sponsorwervingservaring. Waarschijnlijk ben je zelf ook wel eens de plaatselijke kapperszaak binnengelopen, met de vraag om een bijdrage te leveren aan jouw vereniging. Overigens net als tien andere verenigingen uit jouw dorp. Maar hoe zorg je er nu voor, dat jouw vereniging dan met het meest onderscheidende idee komt en de kapperszaak meer zal doneren dan een knipbon voor jouw bingo of jeugdloterij? Door goed na te denken over de tegenprestatie! De achterban van jouw vereniging is immers reuze interessant voor de betreffende ondernemer. 

De tegenprestatie die de vereniging de sponsor kan bieden is sterk afhankelijk van de motieven van de potentiële sponsor. Het is belangrijk dat iedere potentiële sponsors de tegenprestaties geboden wordt die passend zijn bij het bedrijf en haar doelstelling. Dus geen standaard pakketten meer, maar uitsluiten bij de wensen en behoeften van de sponsor!

Zo is er het voorbeeld van een plaatselijke kapper die de wedstrijdbal sponsort tegen de club uit het dorp waar zijn roots liggen. Door ook de selectie nog eens te knippen in de kantine van de club, trok dit bovendien veel bekijks. Zo ging de aandacht verder dan alleen het omroepen door de stadionspeaker. Door een kortingsbon uit te delen aan de leden wist de kapperszaak bovendien een nieuw publiek aan zich te binden.

Welke unieke tegenprestatie heeft jouw club wel eens geleverd voor een sponsor? Laat het ons weten via Facebook.
Onder het beste idee verloten wij een kappersbon in jouw gemeente! Eens kijken of wij deze gesponsord kunnen krijgen!

 

  • Aangemaakt op .