Aangeboden: vrijwilligers voor uw vereniging!

Het marketingtrucje heeft gewerkt. Bij het lezen van de titel 300% contributieverhoging dacht ik: dit moet ik lezen. 300% contributieverhoging omdat je geen vrijwilligerswerk wil of kan doen, je moet toch niet aan denken?

 

Het lijkt mij ook tegenstrijdig: ‘verplicht vrijwilligerswerk’. Doe mee, of anders....! Ik vind echter dat als wij niet willen dat leden zich als consumenten gedragen, de verenigingen ze ook niet zo moeten behandelen! 

Beste heer Kastermans, is het ook mogelijk om dispensatie aan te vragen? Ik kan mij de volgende reactie goed voorstellen. Ik werk 60 uur per week, ben actief als vrijwilliger bij de vereniging van mij dochter dus vrijwilligerswerk bij de vereniging van mijn zoon kan er echt niet meer bij! En zo zullen er genoeg leden en ouders van jeugdleden zijn die goede redenen hebben om zich niet in te zetten voor de vereniging. Ik heb pas nog een alleenstaande moeder met 3 kinderen gesproken. Zij zaten allemaal op 2 sporten. Dan zit je met uw rekensommetje al snel op 3 volledige werkweken verplicht vrijwilligerswerk per jaar!

Maar goed, hoe pak je het dan wel aan? Graag geef ik een kritisch tegengeluid over hoe u succesvol vrijwilligers kunt werven zonder dat u vrijwilligerswerk verplicht. Ik weet zeker dat de vrijwilligers op uw gedroomde club dan met veel meer plezier hun taak zullen verrichten.

In de afgelopen vijf jaar heb ik het geluk gehad om met behulp van de methode Meer in Kortere Tijd, ruim 500 verenigingen te mogen begeleiden bij het werven en behouden van vrijwilligers. De werkwijze die wij hanteren en die keer op keer voor succes heeft gezorgd, deel ik graag met u. Ik realiseer mij dat dit mogelijk invloed heeft op mijn toekomstige klussen. Ik geef u immers toegang tot de oplossing. Maar het belang van de vereniging staat voorop.

Succesvol vrijwilligers werven doen wij net als bij uw voorbeeld middels een stappenplan.  

Stap 1

Inventariseren van de huidige vrijwilligers. Wie doet al wat, hoeveel tijd is men voor daarvoor kwijt en wat moet je ervoor kunnen? Welke taken zijn nog niet ingevuld? En zijn er misschien wel extra taken te bedenken omdat uw vereniging ambitie heeft, of omdat het nodig is om functies op te splitsen omdat mensen overlopen van het werk? 

Stap 2

Campagne voeren! Vraag u eens af waarom iedereen een gebrek aan tijd als argument aangeeft om zich niet in te zetten als vrijwilliger. Je moet er toch niet aan denken om aan de slag te gaan als vrijwilliger? Immers, voor je het weet spendeer je uren per week op of aan de club, net als het bestuurslid dat u elke keer op de club tegenkomt als u daar komt. Die woont immers nog net niet op de club! U wilt misschien best een dag paar jaar helpen, maar hiermee zijn de meeste verenigingen vaak niet eens blij. “Die mensen gaan we toch niet als vrijwilliger meetellen?” Als ik voor mijzelf spreek: 1 keer in de 12 weken verplicht achter de bar? Alsjeblieft niet! Mij niet gezien.

Vrijwilligerswerk lijkt misschien niet leuk… maar is dat natuurlijk wel! En dat gaan wij laten zien! Voer campagne binnen uw vereniging om het vrijwilligerswerk een positief imago te geven. Laat zien dat het leerzaam of leuk kan zijn. Dat het je maatschappelijke plicht is, of dat het goed staat op je cv. Voor voorbeelden van campagnes verwijs ik u graag naar www.facebook.com/meerinkorteretijd. Laat in de campagnes vooral zien wie zich juist wel inzet voor de vereniging en waarom. Maak het zichtbaar dat al het werk gedaan wordt door vrijwilligers. Het is wellicht een tikkeltje naïef, maar veel leden en ouders van jeugdleden staan er helemaal niet bij stil dat al die mensen die vele uren per week in de club steken, dit helemaal vrijwillig doen. En tot slot: laat zien dat je met respect en waardering met de vrijwilligers om gaat. Een mooie bijvangst is dat je daarmee gelijk een onderdeel van ‘behoud’ te pakken hebt.  

Stap 3  

De campagne is een opmaat naar het benaderen van leden en ouders van jeugdleden voor vrijwilligerswerk. Maar eerst wordt de doelgroep op de hoogte gebracht dat zij benaderd gaan worden. Een relatief eenvoudige stap, middels een brief of e-mail. Waarom op de hoogte brengen? Dat is beleefd en zo kan men er alvast over nadenken!

Stap 4  

Bent u er nog? Nu komt het grote geheim. Vraag de leden en of ouders van jeugdleden persoonlijk wat zij willen doen voor uw club. “Ja Niels..., dat hebben wij al heel vaak gedaan”, hoor ik u nu denken. “We hebben pas alle vacatures nog op de site gezet, dat hebben alle leden kunnen lezen! Er heeft niemand gereageerd!” Dat geloof ik graag, maar de stappen 1 t/m 3 plus de nog volgende tips zorgen ervoor dat mensen nu wél ja zullen zeggen. En niet omdat de vereniging anders instort, maar omdat zij gemotiveerd met een taak aan de slag willen. 

“Ik heb geen tijd…” wordt blijkbaar vaak gezegd. Zeer begrijpelijk... tenminste dat vind ik, maar u denkt daar zo te lezen anders over. Het mooie is dat wij u ook niet vragen om uw tijd, maar om uw expertise! Als wij u, meneer Kasterman, bij de aanmelding bij uw volgende club, zouden vragen waar u goed in bent, dan waren wij er binnen 1 minuut achter gekomen dat u verstand heeft van oefenstof voor trainers en dat u al jarenlang training geeft. Ik weet zeker dat wij u op basis van deze kennis en kunde hadden kunnen matchen met een vacature binnen de club, die beter bij u had gepast dan een verplichte bardienst.

Onze ervaring is: ook al heeft men het druk, vraag je mensen op basis van kennis, kunde en interesse dan zullen zij bereid zijn om iets voor de vereniging te betekenen dat juist daarbij aansluit!

Ik achter de bar? Ik gaf het al eerder aan, ik moet er niet aan denken! Echter, training geven of meedenken met de sponsorcommissie, daar zal ik ondanks dat ik het zo druk heb, zeker ja tegen zeggen! Daar ben ik immers goed in! En daar heeft de vereniging dus ook meer baat bij.   

Stap 5

Natuurlijk heeft vrijwilligers werven pas zin, als de achterdeur gesloten is. Vrijwilligers zijn het fundament van de vereniging, maar er wordt nog veel te weinig over gesproken aan de bestuurstafel. Zorg dat er aandacht is voor vrijwilligersbeleid en toon vooral veel waardering en interesse! Dan weet ik zeker dat de cultuur binnen uw vereniging binnenkort zo goed is, dat u eindelijk kunt zeggen: “ik heb MIJN vereniging gevonden!”

 

Succes met uw vereniging!

  • Aangemaakt op .